האמת היא שמבחני איתור מחוננים לא באמת דורשים הכנה, להפך, מדובר בבחינה שהיא בגדר מדגם שבא למדוד אמת אמפירית. כמובן שתהליך איתור מחוננות בא לאתר את מי שמחונן באופן טבעי ולא בהכרח את מי שהתכונן למבחן כדי לענות נכון על השאלות.
זה גם המקום להזכיר שההגדרה של מחוננות היא לא פסגה שיש לשאוף אליה. בעוד שבעבר האדרנו והיללנו את הגאונים, היום אנחנו מבינים שאין בכך צורך ולא הכול נוצץ. איתור מחוננים עודנו נעשה על בסיס בחינה של סוגי אינטליגנציה ספציפיים בלבד ואינו בוחן את כל סוגי האינטליגנציות באשר הן. בשנים האחרונות המחקר סביב אינטליגנציית האדם ואינטליגנציה באופן כללי גדל ואתו הממצאים, בעוד שתהליכי איתור מחוננים לא בהכרח מיישרים קו בנושא, בקצב הרצוי.
הדרך החכמה להתכונן לקראת איתור מחוננים היא קודם כל להבין שמדובר בבדיקה מאד ספציפית שמודדת דברים מאד ספציפיים ולא מגדירה את האדם. כעת כשניגשים לסוגיה לאחר הבנה מעמיקה יותר שלה וברוח ספורט- הנה נתון אחד מעניין שכדאי להכיר. בפועל, ולמרות שתהליכי איתור מחוננים מרוכזים לרוב בבחינה של יכולות מנטליות ואנליטיות בעיקר, בסופו של דבר- המנבא המרכזי והמשמעותי ביותר של איתור מחוננים הוא יצירתיות.
תפתחו את היצירתיות ותצליחו בתהליכי המיון של איתור מחוננים
מחקר אורך שבדק קבוצות של מחוננים על פני ציר הזמן תוך ביצוע בדיקות מדי כמה שנים מצא כי לאורך הזמן, אחוז המחוננים הולך ופוחת בתוך הקבוצה, עד שהוא צונח דרמטית לרמות מינימליות ביותר לאחר גיל שלושים. לאחר בדיקות מעמיקות של איתור הגורמים שמובילים לתוצאה העגומה והמוזרה הזאת. הרי אדם שהוא גאון ומחונן לא באמת מאבד או לפחות לא אמור לאבד את הכישורים המנטליים והקוגניטיביים שלו כשרק הזמן הוא הגורם המשתנה היחיד, כלומר חייבת להיות סיבה.
לאחר בדיקות מעמיקות נמצאה הסיבה והיא היצירתיות, או יותר נכון, הגידור שלה לאורך השנים. כן, למעשה, הדבר היחיד שמשתנה על פני ציר הזמן בקרב הנבדקים המחוננים שנבדקו במחקרים הוא הכניסה וההיטמעות שלהם בחברה, אשר איך לומר בעדינות, עוקרת את ניצוץ היצירתיות, וזה לא זר לנו.
לא בכדי אפילו מדענים יודעים לבוא ולהקשיב לילדים, כי שם היצירתיות פורחת והיא עדיין לא מוגבלת לחוקים הנושקים של האסור והמותר, המקובל והלא מקובל. החדשות הרעות הן שהפגיעה ביצירתיות לא רק עוצרת את ההתפתחות שלה, אלא היא בעצם מבטלת את היתרון היחסי שיש לגאון על פני שאר האינדיבידואלים בקבוצת השווים שלו.
החוקרים מצאו כי הפגיעה ביצירתיות היא זו שפוגעת במחוננים ומצמצמת את השיעור שלהם באוכלוסייה ולמען האמת, כאשר חושבים על זה לעומק זה דווקא מאד הגיוני. מהי יצירתיות? ובכן, גם לזה מטבע הדברים יש הגדרות מאד ברורות, אבל מבלי להיכנס להגדרות האקדמיות של יצירתיות אפשר לזהות אותה גם באופן עצמאי. זו היכולת לאתר פתרונות חלופיים לבעיה קיימת. היכולת להציג תכנית מההתחלה ועד הסוף עם שלבים ברורים של היישום שלה והיא בסופו של דבר היכולת לאתר את הפתרון שעובד.
מבחינת החיווט במח, המח שלנו כל הזמן מייצר הקשרים חדשים וככל שהיצירתיות מפותחת יותר כך גם הקשרים.